Viden om Dynamics 365 Marketing
Ved første øjekast virker Dynamics 365 Marketing som et komplekst system at sætte sig ind i. Der er mange funktioner og områder som vil være helt nye for mange brugere, men når man først lige har fået dannet sig et overblik, fået den første træning m.m. så er det faktisk ganske simpelt at arbejde i.
I skal have styr på data! Det er ganske enkelt et krav at I har godt styr på jeres data hvis I vil bruge Dynamics 365 Marketing. Både i forhold til licensstrukturen men også i forhold til at sikre at I får succes med systemet og får det fulde potentiale ud af den investering det er.
Marketing og Event funktioner
Marketing og Event er de to centrale dele i Dynamics 365 Marketing.
De to områder er beskrevet i detaljer nede i artiklen men generelt er der rigtig meget fokus på Marketing Automation. Microsoft kalder det Customer Journey.
Særligt mulighederne med at bygge nye segmenter og bruge disse i et Customer Journey flow bør have interesse for jeres virksomhed. Segmenter er også beskrevet i detaljer her i artiklen.
Denne artikel har ikke beskrevet samtlige elementer i systemet. Der er ganske enkelt for mange og hvor nogle først giver mening når virksomheden er klar til at bruge dem Vi har her primært fokuseret på de elementer der først bør have jeres interesse.
Data først
Det vi er absolut mest vilde med i Dynamics 365 Marketing er adgangen til data og hvordan data hænger sammen med andre Dynamics 365 produkter som eks. Dynamics 365 Sales og Microsoft Customer Data Platform (CDP – også kaldet Customer Insights.) Disse er efter vores mening de to vigtigste.
Microsofts tilgang er: Data Først – I flere af deres systemer er der indbygget modeller der er med til at skabe forudsigelser på baggrund af jeres data. Den indsigt gør at jeres virksomhed kan være proaktive i stedet for reaktive og giver jer mulighed for at tage de rigtige beslutninger.
Common data Model og Common Data Service
Når I arbejder med Dynamics 365 Marketing har I fordel af at den er bygget på Microsofts Common Data Model (CDM)
Hertil benytter Dynamics 365 Marketing Microsofts Common Data Services (CDS) til at organisere og fordele data rigtigt således I får endnu nemmere ved at bruge den rigtige data i jeres segmentering m.m.
Vi kommer her ikke dybere ind på Common Data Model (CDM) eller Common Data Service (CDS) – men forståelsen af data og hvordan den kan bruges i Dynamics 365 Marketing er noget af det, vi ved rigtig meget om og rådgiver omkring hos For A Fact.
Her i videoen kan I få en forståelse af hvordan CDS og CDM virker og arbejder sammen. Se gerne hele videoen hvis du vil have et bredt indblik i alle mulighederne med Dynamics 365.
Før I starter
I skal være forberedt på at der er flere funktioner der skal tages stilling til, inden I begynder at bruge Dynamics 365 Marketing.
For A Fact gør meget ud af at få virksomhederne til først at have fokus på deres datadrevet marketing strategi inden de vælger systemet. Med Dynamics 365 Marketing er det endnu mere vigtigt!
Der er ganske enkelt flere elementer der skal opsættes og tages stilling til, inden I begynder at få den rigtige værdi ud af jeres arbejde.
F.eks. kan I vælge hvilke entiteter fra Dynamics 365 Sales I vil benytte i Dynamics 365 Marketing til at danne segmenter m.m. på baggrund af. Men her skal I tænke jer om! Det kan nemlig ikke slås fra igen. Har I først en gang valgt en entitet til at synkroniserere data kan disse ikke senere vælges fra. Entiteter er eks. Contact Records og I kan bruge det data i har på jeres kontaktpersoner til at lave målgrupper.
Sørg for at få den rigtige rådgivning inden I starter, det kan spare jer for en del udfordringer senere hen.
Opsætning
Allerede ved opsætning skal I skrive den fysiske adresse hvorfra virksomheden sender sin datadrevet kommunikation.
Som I kan se på billedet, er virksomhedens fysiske adresse et påkrævet felt. Det er fordi Microsoft har nogle skærpede regler i forhold til behandling af data og I kan ikke sende e-mails m.m. uden at modtager kan se hvorfra kommunikationen kommer.
Virksomhedens fysiske adresse skal skrives under ”Default Content Settings” – men den er blot en del af hele opsætningen. Nogle skal I foretage inden I går i gang og andre kan tilpasses efterhånden som I begynder at bruge systemet. Kontakt For A Fact for at få den rigtige rådgivning.
F.eks. har Microsoft opsat en standard Subscription form som også er aktiveret. (Live)
Det er fordi I ikke får lov at sende marketing relateret mails uden at der er et link til en subscription form, hvor modtageren enten kan afmelde sig eller opdaterere sine præferencer. (I kan stadig sende Transactional e-mails)
Standardopsætningen fra Microsoft indeholder kun et e-mailfelt – jeres virksomhed ønsker måske flere felter indsat? Måske skal I først have oprettet nye Form Fields for at kunne tilføje jeres egne felter til formen.
Layoutet er også i en simpel standard opsætning – I skal have formen stylet og tilpasset virksomhedens farver og layout.
Hvis I kigger nærmere på billedet ovenover, vil I også kunne se Default contact matching strategy og Default Marketing Page – det refererer til nogle af de forskellige opsætninger I skal gennemgå og tage stilling til, inden I for alvor starter med at bruge Dynamics 365 Marketing.
Her kan I se oversigten på alle forskellige settings muligheder i Dynamics 365 Marketing
Contact som også er flere forskellige leads samtidig – Hvad?
Dette er et af de punkter flere bliver lidt forvirret af i starten med Dynamics 365 Marketing.
Hvis marketingafdelingen er vant til at arbejde med Dynamics 365 Sales (det der stadig er kendt som CRM) så vil I vide at i klassisk CRM er et Lead og en Contact to forskellige entiteter og dermed er den enkelte person i jeres CRM enten det ene eller andet og I vil målrette jeres marketing aktiviteter til enten den ene eller anden gruppe.
Dynamics 365 Marketing fokuserer kun på Contacts i deres Customer Journeys!
I kan dog godt forsat arbejde med Leads – men altså ikke målrette marketing aktiviteter til disse via en Customer Journey. Derfor vil I ofte oprette dem som en Contact med et tilhørende Lead.
I har en Contact som både kan være en eksisterende kunde eller et helt nyt lead som I gerne vil have som kunde. I Dynamics 365 Marketing opretter vi vedkommende som en Contact – men også som et specifik lead og noterer her hvor og hvordan vi er i dialog med vedkommende.
Det betyder kort at en enkelt Contact kan have flere forskellige leads records og I kan segmentere og målrette forskellige marketing aktiviteter til alle disse forskellige leads – men altså den samme Contact.
Forvirrende? Lad os give dig et eksempel.
- Contact – har 2 forskellige leads records tilknyttet.
- Lead 1 (oprettet via Webinar) – Customer Journey specifikt til dette med invitation, link til webinar, opfølgende Survey.
- Lead 2 (Oprettet via besøg på messe) – Customer Journey til at sende opfølgning på messen.
Samme Contact deltager i to forskellige Customer Journey flows i Dynamics 365 Marketing og vi er i stand til at kommunikerere målrettet og forskelligt.
De to forskellige Journeys vil også give forskellige touchpoints og vi kan vælge hvordan disse touchpoints skal værdisættes. Det er det I måske kender som Leadscore. Vi giver dem altså forskellige point baseret på deres handlinger.
I kan opsætte flere forskellige lead score modeller, hvor den enkelte model altid indeholder ”sales ready” niveau. I bestemmer med andre ord at når en score når en bestemt værdi, så er dette lead salgsmoden og kan videregives til rette personer i salgsafdelingen. Den rigtige opsætning og brug af lead score modeller kan være særdeles værdifuld.
Lead score modeller er noget af det vi anbefaler I får opsat i forbindelse med opsætningen af hele systemet.
Support muligheder.
Pt. kan det være en udfordring at få den rigtige support fra jeres egen Microsoft Dynamics partner. Ikke alle er blevet certificeret i systemet endnu. Dertil er Dynamics 365 Marketing mere kompliceret og indeholder marketing termer som traditionelle CRM-partnere ikke har kendskab til.
Pt. er det muligt at få direkte support hos Microsoft i forbindelse med Dynamics 365 Marketing. Det er ellers typisk noget hvor der henvises til Microsofts partnere.
Vi hos For A Fact tror på at der vil være et behov for et tæt samarbejde mellem Dynamics 365 partnere og så specialister indenfor data marketing rådgivere som For A Fact. Vi har allerede en håndfuld samarbejdspartnere fra Microsofts partner kanal, der ønsker at benytte For A Fact som deres faste partner til at håndtere de kunder, der ønsker at benytte Dynamics 365 Marketing løsningen.
Spørg os gerne hvem vi samarbejder med i forbindelse med Dynamics 365 sales + Dynamics 365 marketing.
Udviklingen – nye funktioner og muligheder
Systemet bliver udviklet i et hurtigt tempo – faktisk så hurtigt at deres egen support sider ofte ikke er opdateret. Derfor kan selvtræning nogle gange være lidt vanskeligt og hvis man ikke er i berøring med systemet i en kort periode, er der store chancer for at der er kommet nye muligheder eller noget har skiftet udseende eller plads.
Q&A
Kom gerne med jeres egne spørgsmål – så skal vi forsøge at besvare dem. Listen her vil blive opdateret efterhånden som nye spørgsmål kommer til. Udfyld formen nederst på siden og send os dit spørgsmål.
- Questions
Det vi bliver spurgt mest om hos For A Fact i forhold til Dynamics 365 Marketing er:- ”Er systemet klar?”
- ”Er det godt nok?
- ”Hvordan er det i forhold til ClickDimensions?”
- Answers
Vores svar er nu følgende:- Med den udvikling der foregår på systemet (rygtet siger at 200 mand udvikler alene på Dynamics 365 Marketing) samt hele den nye platform med Power Apps, CDP (Customer data Platform – Customer Insights) og CDM (Common data model)– så er den komplette pakke i Dynamics 365 utrolig spændende at arbejde med.
- Dynamics 365 Marketing er klar til langt de fleste danske virksomheders nuværende behov. Selvfølgelig er der områder hvor vi kommer med anbefalinger og inputs om forbedringer til Microsoft men i det store perspektiv vil svaret være, ja det er klar til brug.
- I forhold til ClickDimensions. Vil gerne give jer vores svar hvis I fortæller og viser jeres datadrevet marketing strategi. Når først I har en decideret strategi, vil det give mening at sammenligne hvilket system, der bedst understøtter jeres strategi.
Hvis I har brug for rådgivning til at få udarbejdet en data drevet marketing strategi så læs enten ”Hvor er dine udfordringer” eller ”Hvordan kan vi hjælpe dig?”