Viden om Dynamics 365 Marketing
Ved første øjekast virker Dynamics 365 Marketing som et komplekst system at sætte sig ind i. Der er mange funktioner og områder som vil være helt nye for mange brugere, men når man først lige har fået dannet sig et overblik, fået den første træning m.m. så er det faktisk ganske simpelt at arbejde i.
I skal have styr på data! Det er ganske enkelt et krav at I har godt styr på jeres data hvis I vil bruge Dynamics 365 Marketing. Både i forhold til licensstrukturen men også i forhold til at sikre at I får succes med systemet og får det fulde potentiale ud af den investering det er.
Marketing og Event funktioner
Marketing og Event er de to centrale dele i Dynamics 365 Marketing.
De to områder er beskrevet i detaljer nede i artiklen men generelt er der rigtig meget fokus på Marketing Automation. Microsoft kalder det Customer Journey.
Særligt mulighederne med at bygge nye segmenter og bruge disse i et Customer Journey flow bør have interesse for jeres virksomhed. Segmenter er også beskrevet i detaljer her i artiklen.
Denne artikel har ikke beskrevet samtlige elementer i systemet. Der er ganske enkelt for mange og hvor nogle først giver mening når virksomheden er klar til at bruge dem Vi har her primært fokuseret på de elementer der først bør have jeres interesse.
Data først
Det vi er absolut mest vilde med i Dynamics 365 Marketing er adgangen til data og hvordan data hænger sammen med andre Dynamics 365 produkter som eks. Dynamics 365 Sales og Microsoft Customer Data Platform (CDP – også kaldet Customer Insights.) Disse er efter vores mening de to vigtigste.
Microsofts tilgang er: Data Først – I flere af deres systemer er der indbygget modeller der er med til at skabe forudsigelser på baggrund af jeres data. Den indsigt gør at jeres virksomhed kan være proaktive i stedet for reaktive og giver jer mulighed for at tage de rigtige beslutninger.
Common data Model og Common Data Service
Når I arbejder med Dynamics 365 Marketing har I fordel af at den er bygget på Microsofts Common Data Model (CDM)
Hertil benytter Dynamics 365 Marketing Microsofts Common Data Services (CDS) til at organisere og fordele data rigtigt således I får endnu nemmere ved at bruge den rigtige data i jeres segmentering m.m.
Vi kommer her ikke dybere ind på Common Data Model (CDM) eller Common Data Service (CDS) – men forståelsen af data og hvordan den kan bruges i Dynamics 365 Marketing er noget af det, vi ved rigtig meget om og rådgiver omkring hos For A Fact.
Her i videoen kan I få en forståelse af hvordan CDS og CDM virker og arbejder sammen. Se gerne hele videoen hvis du vil have et bredt indblik i alle mulighederne med Dynamics 365.