ClickDimensions Dobbelt Opt-In
En måde at udføre permission based marketing, og imødekomme dele af GDPR regulativet der træder i kraft til maj 2018, er ved at benytte såkaldt dobbelt opt-in på tilmeldinger.
Kort sagt kan du via dobbelt opt-in, sikre indholdet af dine marketinglister.
For hver gang en besøgende f.eks. tilmelder sig et nyhedsbrev, skal vedkommende verificere sin tilmelding. Dette sikrer både email-adressens validitet, samt at adressen tilhører den retsmæssige ejer.
Opsætning
Step 1
Der oprettes en simpel bekræftelses form, med et email felt. Indsæt evt. også et HTML komponent der f.eks. kan indeholde et logo og lidt tekst.
Det er i denne form, at personen der tilmelder sig nyhedsbrevet, skal bekræfte sin email adresse.
Husk at mappe email feltet til det rette kontaktperson- og kundeemnefelt.
Respondenten sættes på en relevant marketingliste. Eksempelvis ved at placere en Action – Add to Marketing List.
Step 2
Opret herefter en bekræftelses mail (template/skabelon), der indeholder et link til ovenstående bekræftelses form.
Linket er i dette eksempel navngivet “Klik her”.
Du kan med fordel tilføje Freemarker kode (markeret med rødt), for at indhente email-adressen på eksisterende kontakter eller kundeemner i Dynamics/CRM:
${Recipient.contact.emailaddress1[0]!””} (udskift ‘contact’ med ‘lead’ i koden, for kundeemner).
Step 3
Åbn din eksisterende tilmeldingsform, eksempelvis til nyhedsbreve, eller opret en ny form.
Gå herefter i fanen Actions, og tilføj en Auto Responder der sender bekræftelsesmailen så snart en person har tilmeldt sig formen.
Resultat
Med denne opsætning vil personer der udfylder tilmeldings formen til nyhedsbrevet, få tilsendt bekræftelses mailen.
I bekræftelses mailen kan man via linket godkende sit ønske om tilmelding til nyhedsbrevet, ved at klikke sig ind på bekræftelses formen.
På bekræftelses formen indtaster personen sin email, og bliver nu sat på den relevante marketingliste for tilmeldte til nyhedsbrevet.