Ny hverdag for CMO med Microsoft Dynamics CRM
Kravene til Marketing ændre sig i disse år. Der stiles større krav til faktabaseret viden omkring kunderne og nye leads, personlige og relevante kampagner er et must og det forventes alt kan dokumenteres for at sikre de forskellige tiltag giver postive effekter på bundlinjen. Den evige debat mellem salg og marketing. Hvem bidrager med nye kunder og hvem generere et salg. Salg har i mange år været ovenpå i den debat, idet salgsafdelingerne for lang tid siden er blevet mødt med krav om dokumentation, pipelinestyring og forventet indtjening.Ny Hverdag for Chief Marketing Officer (CMO)
Igennem et par år har der været en klar og stigen tendens til at den hverdag også har ramt marketingsafdelingerne. Kigger man i diverse rapporter er der en forsat stigning blandt CMO der fortæller om øget krav til dokumentation. Nye tal fra det danske marked viser den nye tendens. (Kilde: CMO Index 13, Loyalty Group)75,7% skal fremvise effekten af nye tiltag.
20.9% siger at evnen til at dokumentere markedsførings effekten (ROMI – Return on Marketing investment) er blandt de 3 vigtigste mål.
35,1% skal øget profitabiliteten, som en af de 3 vigtigste mål.
Nye krav giver udfordringer
De nye krav stiller nogle nye udfordringer til CMO og hele marketingsafdelingen. Kigger man på de virksomheder der i flere år har benyttet sig af Microsoft Dynamics CRM, har CSO haft adgang til data, rapporter, pipeline styring via Salgs modulet i Microsoft Dynamics CRM. Undersøgelsen (CMO Index 13, Loyalty Group) viser at marketingsafdelingerne har svært ved at leve op til de nye krav.59,5% oplyser at måling af effekten på marketingsaktiviteter er blandt de 3 største udfordringer.
35,8% har en intensivering af effektmåling blandt de 3 vigtigste interne indsatser for at kunne nå deres mål.