• Dansk Dansk Dansk da
  • English English English en
Kontakt os: +45 29 72 61 17

Microsoft Dynamics 365

For A Fact
  • Udfordringer?
  • Løsninger!
  • Services
  • Systemer
    • Systemer generelt
    • ClickDimensions
    • Dynamics 365 Marketing
    • Apsis One
  • Support
  • Kontakt os
  • Menu Menu

Hvordan kvalificerer du et Lead?

Du har sikkert hørt om Lead score? Det at give de besøgende på hjemmesiden en værdi, alt efter hvilke ting de læser, tilmelder sig eller downloader. Men et lead eller eksisterende kunde med en høj værdi siger ikke nødvendigvis noget om hvor kvalificeret det er i forhold til et køb/salg.

Denne guide handler om hvordan du kvalificerer et lead.

Læs om 9 skridt der gør dig i stand til at kvalificere et lead – og samtidig giver dig en indsigt hvordan du starter jeres strategi med at arbejde med Marketing Automation.

#Step 1: Marketing Automation Plan.

For optimal udbytte af en Marketing Automation løsning er der forskellige arbejdsområder i bør have fokus på. Marketing Automation er ikke kun et anliggende i salg eller marketing – det er et sammenspil mellem salg og marketing.

Det er derfor vigtigt at begge afdelinger er involveret i strategien og tilgangen til at arbejde med Marketing Automation.

Oversigt på alle områder der er involveret i Marketing Automation.

Oversigt-Marketing-Automation For a Fact

Oversigt på alle områder der er involveret i Marketing Automation

#Step 2: Hvad er et kvalificeret Lead?

I sammenspil med salgsafdelingen skal marketingafdelingen vide hvad salg definerer som et kvalificeret lead.

Den typiske årsag til ”konflikt” mellem salg og marketing er at marketing afleverer leads til salg, som ikke er kvalificeret ud fra en nærmere defineret aftale. Ofte kan der være tale om personer der har tilmeldt sig et nyhedsbrev, downloadet en pdf eller et visitkort indsamlet på en messe.

Det er vigtigt at få klarlagt hvad et kvalificeret lead er for salg og hvilke faser et salgsforløb typisk gennemgår, før et lead ender som en kunde.

Hvad er et kvalificeret Lead?

kvalificer-lead

Hvad er er kvalificeret lead?

#Step 3: Indholds strategi

Skab indhold i forhold til Købsfasen/Salgsfasen.
Et Lead kan være kvalificeret til flere forskellige faser – vigtigste fase er naturligt hvor et lead er klar til at købe.

Når først disse faser er klarlagt kan marketing begynde at skabe indhold som er målrettet de forskellige faser.

Det er vigtigt at indholdet er tilpasset hvor et lead er i deres købsfase og det samtidig er tilpasset tilsvarende salgsfase for salgsafdelingen.

Indhold i forhold til Købs/Salgsfasen

Indholds-strategi For a Fact

Indhold i forhold til købsfasen og salgsfasen

#Step 4: Byg kampagner til den rigtige fase

Når marketing har et fuldt overblik på et leads typiske købsfaser og hvilke faser salg har for at understøtte disse, kan marketing afdelingen begynde at tilrettelægge kampagner der er tilpasset de rette faser.

Der skal typisk oprettes en ny landingside til hver kampagne.

Herefter skal der opsættes en række automatiske flow der kan hjælpe og fastholde et lead igennem de forskellige faser.

Når et lead bliver markeret til at være i den afsluttende købsfase er det et kvalificeret lead, som kan afleveres i salgsafdelingen.

Kampagner målrettet Købsfasen og Salgsfasen.kampagner-målrettet-faser

#Step 5: Hvad får salg?

Når marketingsafdelingen begynder at bearbejde leads ud fra fastlagte faser, kan salgsafdelingen nemt følge med i processen.

Det betyder at salg har et fuldt overblik på hvor et givent lead er i deres købsproces og dermed kan koncentrere sig om de leads der er tættest på en købsbeslutning.

Der kan blandt andet benyttes Lead score modeller samt automatiske flows der giver ejeren af et given lead besked om at fortage en handling på det rette tidspunkt.

sender-leads-til-salg

61% sender leads fra marketing til salg uden at kvalificerer dem

451% stigning i kvalificeret leads ved brug af marketing automation

hvad-får-salg

Hvor kvalificeret er det lead der lander i salg?

#Step 6: Hvad får marketing?

Hvis marketings afdelingen har nogle af disse udfordringer, så er den hjulpet godt på vej.

udfordringer-i-marketing

Udfordringer i marketing

Du kan læse mere om udfordringerne i i marketingsafdelingen her

Marketing begynder at arbejde ”smartere”

De får systemer der kan understøtte processen, sikre relevant og rettidig kommunikation til den enkelte.
De kan måle effekten på aktiviteter og hele tiden justere og optimere for at opnå en bedre effekt.

Optimer-marketing-processen

Optimer marketing processen

#Step 7: Kan det betale sig?

…Husk vi arbejder med Fakta! – Alt kan måles. – Strategi og Rådgivning baseret på fakta!

  • Content Marketing koster 62% mindre end traditionelt marketing og generere ca. 3 gange så mange leads.
    Kilde: Demand Metric.
  • Konverteringsraten er 6-7 gange højere for virksomheder der bruger Content Marketing
    Kilde: Arberdeen.
ROI-med-marketing-automation

ROI med marketing automation

#Step 8: Hvad er processen?

Strategisk Workshop

2 dags strategisk workshop der skaber sammenhæng mellem salg og marketing og sikrer en fast og klar procedure af håndteringen af indkommende leads og salgs muligheder.

Udbyttet er konkrete handlingsplaner for de tekniske og forretningsmæssige muligheder der er ved at arbejde med både Data og Content marketing i sammenhæng mellem et Marketing Automation system og Microsoft Dynamics CRM.

Den strategiske workshop danner grundlag for et arbejdsdokument der indeholder en oversigt på aftaler mellem salg og marketing samt udvalgte flows. Arbejdsdokumentet kan fremadrettet bruges som køreplan i virksomheden.

Eventuel efterfølgende undervisning tager udgangspunkt i disse flows, således tilpasning af systemet sker med baggrund i de rigtige behov og krav.

Hvem bør deltage?

  • Dag 1: Salg og marketing. (Kundeservice, Support, Teknisk service)
  • Dag 2: Marketing samt bidrag fra de enkelte områder.

#Step 9: Sæt i gang

Kontakt os hvis du vil vide mere om hvordan I bygger en Marketing Automation strategi og kan begynde at kvalificerer jeres lead.

Brug denne guide som et arbejdsredskab i jeres salgs- og marketings -afdeling.

Seneste indlæg

  • Et eksempel på hvordan vi arbejder med ClickDimensions data gennem Power BI
  • Guide til hvordan man annullerer en planlagt Email Send
  • Application User
  • ClickDimensions Academy
  • Gør kunderejsen til omdrejningspunkt for marketing og salg

Kategorier

  • ClickDimensions
  • For A Fact
  • Generelt
  • Inspiration
  • Samarbejdspartner
  • Viden

KONTAKT

FOR A FACT ApS
Gammel Køge Landevej 55
2500 Valby
Tlf.: +45 29 72 61 17
E-mail: Info@Forafact.dk
CVR: 40584943

EKSTRA INFO

Om For A Fact
Referencer
Persondatapolitik
Viden og Inspiration
Samarbejdspartnere

TOOLS VI ANBEFALER

LeadsBridge
Leadfeeder

FØLG MED

For A Fact (LinkedIn)
ClickDimensions Danmark (LinkedIn) 
ClickDimensions UG (Facebook)
Tilmeld nyhedsbrev

© 2022 Copyright For A Fact
  • LinkedIn
Scroll to top
Cookie - Vi tracker din adfærd
Som besøgende på dette website har du sikkert en interesse i hvordan du kan bruge datadrevet marketing sammen med Dynamics 365?
Derfor bruger vi cookies så vi kan vise dig hvordan det virker, hvordan du går fra at være anonym til kendt og hvordan indsigt kan analyseres til viden, som I kan træffe faktabaseret beslutninger ud fra.

Udfyld en form på websitet om at kontakte dig - så kan du få indsigt i din egen data og se hvordan det virker.

Klik OK for accept eller ændre under indstillinger.
Cookie indstillingerOK
Læs vores data persondatapolitik
Privacy & Cookies Policy

Introduktion

Når du besøger vores website indsamles der oplysninger om dig, som bruges til at tilpasse og forbedre vores indhold og til at øge værdien af de annoncer, der vises på siden. Hvis du ikke ønsker, at der indsamles oplysninger, bør du slette dine cookies (se vejledning her) og undlade videre brug af websitet. Nedenfor har vi uddybet, hvilke informationer der indsamles, deres formål og hvilke tredjeparter, der har adgang til dem.

Cookies

For A Fact anvender ”cookies”, der er en tekstfil, som gemmes på din computer, mobil el. tilsvarende med det formål at genkende den, huske indstillinger, udføre statistik og målrette annoncer. Cookies kan ikke indeholde skadelig kode som f.eks. virus.

Det er muligt at slette eller blokere for cookies. Se vejledning her.

Du kan slette eller blokere for cookies. Hvis du vælger at slette eller blokere for cookies, vil annoncer kunne blive mindre relevante for dig og optræde hyppigere. Du kan desuden risikere at websitet ikke fungerer optimalt samt at der er indhold, du ikke kan få adgang til.
Necessary
Altid aktiveret
Påkrævede cookies De påkrævede cookies er nødvendige for, at websitet kan levere de ydelser du efterspørger. Disse cookies sættes af websitet og bruges for eksempel til at genkende dig, når du bevæger dig rundt på siden. Denne type af cookies slettes automatisk, når du lukker din browser.
Non-necessary
Præference cookies Præference cookies bruges til at huske dine præferencer på websitet, såsom sprog eller valg, der gør navigationen nemmere. Disse cookies sættes af websitet og deres formål er at forbedre brugeroplevelsen på websitet. Præference cookies gemmes på din computer og udløber på en given dato/tidsinterval. Analyse cookies Google Analytics cookies bruges til indsamling af besøgsstatistik. Disse cookies indsamler informationer om din brug af websitet, herunder din IP-adresse. Vil du vide mere om Google Analytics og dine data, så besøg denne Google webside. Markedsføring cookies Facebook: Vi bruger Facebook pixel for bedre at kunne målrette relevant information til besøgende, der har en Facebook-konto. I de fleste webbrowsere kan du styre brugen af cookies gennem browserens indstillinger. Du skal imidlertid være opmærksom på, at det kan påvirke din brugeroplevelse, hvis du reducerer et websites adgang til at placere cookies.
GEM & ACCEPTÈR