Subscription center
Formål – hvad bruger man et Subscription center til?
Et Subscription center – eller Abonnements center, er en liste med valgmuligheder. Alle valgmuligheder er bestemte emner/områder der kan til vælges og fravælges. Ved at lade modtageren selv bestemme, hvilke emner de vil være tilmeldt, øger virksomheden muligheden for at kunne kommunikere relevant til hver enkelt modtager. For at oprette et Subscription center i ClickDimensions skal du bruge disse elementer:Marketinglister
Subscription lister
Webform: Type “Subscription”
Step 1
Opret marketinglister
Der skal være én marketingliste til én valgmulighed i jeres abonnements center. I dette tilfælde vil vi lade kontaktpersonerne vælge om de vil modtage nyheder omkring enten ClickDimensions eller Dynamics Marketing. (To forskellige marketing automation systemer) Så vi skal brug to forskellige marketinglister.Step 2
Opret Subscription Lists
Der skal være én Subscription list til én valgmulighed i jeres abonnements center. For at gøre det mest overskueligt i CRM systemet, navngiver vi de forskellige Subscriptions lists det samme som vores marketingslister.Step 3
Tilføj marketinglisten til en Subscription List
Én Subscription list skal have tilknyttet én marketingliste.- Her er åbnet Subscription list: ClickDimensions
- Vi har tilføjet marketingliste: ClickDimensions
Step 4
Opret ny webform
Bemærk: Det skal være af typen Subscription.Step 5
Design form
Åben design af form. Træk de oprettede Subscription lister ind på formen. I dette tilfælde to stk. (ClickDimensions og Dynamics Marketing). Bemærk: Vi har også indsat muligheden for at afmelde alle informationer (Unsubscribe all). Udfyldes den, har modtager afmeldt sig alt og I vil ikke længere kunne sende dem mails, via ClickDimensions.Step 6
Form actions
Vælg faneblad ”Actions” Når kontaktpersonen vælger et felt på listen, skal vi sikre de samtidig tilføjes den tilhørende marketingliste. Det gøres under ”Actions” Indsæt ”Add to marketing List” og vælg de rigtige marketinglister du har oprettet.Step 7
Færdig (næsten – se også step 8)
Husk:- At indsætte ”Confirmation tekst” Den tekst der vises, efter de klikker submit/opdater.
- Gem form og klikke Publish – for at formen virker.
- Indsæt formen, via link i bunden af jeres nyhedsbreve.
- OBS: Hvis I vil bruge Subscription formen andre steder, end link i jeres emails. Så skal formen indholde ”email” feltet på formen – ellers ved den ikke hvilken kontaktperson/lead der skal opdateres.
Step 8
For at I kan være sikre på at opsamle alle der benytter jeres abonnement center, skal i have oprettet marketinglister til både Contacts og Leads! I denne gennemgang har vi kun oprettet for Contacts – så vi mangler at oprette:- 2 marketinglister af samme navne – men til Leads (step 1)
- Tilknyttet marketinglister til eksisterende Subscription lists (step 3) Så én subscription list har to marketinglister – en for leads og en for kontaktpersoner.
- Sikre alle marketinglister er indsat på ”Add to marketing list” under actions (step 6)
- Husk at Publish igen.